11-07-2022

   GEORGE VERHEIJEN (DIRECTEUR)

“Wij zien liever passie dan omzet.”

Keyter Intarcon gaat voor duurzame klimaatoplossingen voor mens en product

Dit verhaal is verschenen in Handel & Wandel, editie juni 2022

De gevleugelde uitspraak “Als je niet ken winnen, moet je zorgen dat je niet verliest” maakt Johan Cruijff een inspiratiebron voor George Verheijen, oprichter en DGA van Keyter Intarcon Nederland. Deze Drontense organisatie adviseert, ontwerpt, fabriceert en levert warmtepompen en koel- en vriessystemen voor de zakelijke markt. “Vergelijk de gedachte binnen ons bedrijf met die van Coolblue, ook een voorbeeld”, zegt George. “We doen het écht anders en zijn een gamechanger in deze traditionele markt.”

 

Keyter Intarcon Nederland B.V. is in 2015 opgericht en actief als zelfstandige dochteronderneming van de Spaanse bedrijven Keyter en Intarcon. Organisaties die hun sporen in de klimaatindustrie ruimschoots hebben verdiend. De missie en visie van Keyter Intarcon zijn dan ook helder: de energietransitie is in volle gang en er is veel aandacht voor energie- en duurzaamheidsvraagstukken. George: “Een bewuste en actieve bijdrage leveren aan een gezonde omgeving is dan ook noodzakelijk. Wij geloven in een omgeving waarin kwaliteit centraal staat en dragen bij aan een duurzaam klimaat met oog voor de omgeving.”

Wereldwijd en toch lokaal

“We focussen ons op klimaattechniek en koel- en vriesoplossingen voor de Nederlandse markt, maar werken ook nauw samen met zusterbedrijven en partners in Europa en de rest van de wereld. Toch vinden wij onze eigen regio zeer belangrijk”, vertelt George terwijl hij projecten aanwijst in de buurt: een warmtepomp/koelmachine bij het zwembad in Dronten, een koelinstallatie bij Polder Potato, een warmtepomp voor Heeren XVII en een installatie voor het Almere College in Kampen. “Het is een regio waar we trots op zijn en waaraan we graag een bijdrage leveren bij de verduurzaming ervan.”

Het is een regio waar we trots op zijn en waaraan we graag een bijdrage leveren bij de verduurzaming ervan.

Streep door traditioneel marktdenken

Aan het roer van Keyter Intarcon Nederland staat George Verheijen. Hij is geboren in Leerdam en via allerlei omzwervingen in 2003 in Dronten terechtgekomen. Sinds 1985 is hij actief in de klimaatindustrie, zijn grote passie. Tot zeven jaar geleden werkte hij bij een organisatie in Almere, totdat hij met een oud-collega besloot het anders te gaan doen.

 

“Het traditionele marktdenken heeft me altijd gefascineerd,” zo vertelt hij. “Vaak prijs gedreven en weinig aftersales-service. Wij besloten het anders te gaan doen. Zonder faalkosten, zonder fouten en met échte service. Vanuit die gedachte heb ik een unieke handelswijze bedacht en in de praktijk gebracht.” De blauwdruk voor Keyter Intarcon Nederland B.V. was geboren.

Bij elke stap aanwezig

Keyter Intarcon wil geen grijze muis zijn, legt George uit. “Wij zijn specialisten, weten hoe de techniek in de installaties eruit moet zien en doen geen enkele technische concessie. Dat is het voordeel wanneer je niet alleen verkoopt en installeert, maar de machines ook zelf fabriceert (in Spanje, red.). De machines worden vanuit Spanje vervoerd naar Hoevelaken, waar onze technici ze uitpakken, de verpakkingsmaterialen scheiden, fysieke controles uitvoeren, de dempers eronder monteren en de systemen labelen. En pas wanneer alles in orde is, leveren we ze af bij de opdrachtgevers.”

 

“Onze technici zijn bij elke stap in het proces aanwezig. En dat is uniek. Vaak wordt een chauffeur bij het laden en lossen aan zijn lot overgelaten. Bij ons niet, want bij elke aflevering is altijd een van onze mensen aanwezig. Dat wordt enorm gewaardeerd, want dankzij onze organisatie, begeleiding en ondersteuning worden installaties onbeschadigd en correct gelost. Alleen al dat laatste is een enorme winst.”

Wij zijn specialisten, weten hoe de techniek in de installaties eruit moet zien en doen geen enkele technische concessie.

Toekomstperspectief bieden

De markt van warmtepompen en koel- en vriessystemen is een groeiende markt en continu in beweging, zo blijkt uit de cijfers van Keyter Intarcon. “In 2021 hebben we een omzetgroei van bijna veertig procent gerealiseerd. Fantastisch natuurlijk, maar ik vind erkenning voor ons als team en de trots op het geleverde werk vele malen belangrijker dan omzet. Ik wil de ogen van onze medewerkers zien twinkelen.”

 

Personeel is goud waard, nu en in de toekomst. “Ik wil jongeren die moeite hebben om in de schoolbanken te leren, jongeren van een jaar of 17, 18 (vaak de drop-outs van nu genoemd), een echte toekomst bieden. Heden met de grote tekorten aan huisvesting en de uit hand gelopen koop- en huurprijzen, kunnen jongeren zich geen huis of onderkomen veroorloven, zeker niet met hun schamele salaris/uitkering. Ze moeten kunnen werken en leren tegelijkertijd en een toekomstperspectief hebben. Wij gunnen onze senior-technici de tijd om deze jonge mensen ‘on the job’ de kneepjes van het vak te leren en zo een mooie toekomst te bieden. Om dit te realiseren, zal er contact gezocht worden met onderwijsinstellingen, zoals het Almere College. Personeel is het belangrijkste dat je hebt in een organisatie en ik wil dit borgen.”

Lokaal ondernemerschap

De passie voor het vak en de wil om regionale jongeren te begeleiden in de techniek gaat samen met het belang van lokaal ondernemerschap. “Ik ben voor gelijke behandeling: geen scheiding tussen sekse, afkomst of man of vrouw. Daarom sponsoren we als Keyter Intarcon de komende seizoenen de meidenteams van voetbalvereniging ASVD in Dronten. We steken ze helemaal in het nieuw: tenue, pak, jas en tas.”

 

George vindt het belangrijk om, als ondernemers in de regio, nauw samen te werken. “In Dronten zitten zoveel mooie bedrijven, ik ontdek er steeds meer. Laten we elkaar helpen als buren en de samenwerkingen met elkaar opzoeken. We kunnen elkaar versterken en de aansluiting van onderwijs en werk verbeteren. Kennis delen, elkaar adviseren én het kritisch durven zijn op elkaar: alleen zo kom je verder, als regio en als onderneming. Of zoals Johan Cruijff zou zeggen: voetballen is heel simpel, maar simpel voetballen is het moeilijkste wat er is.”

Deel dit verhaal

             

Lees ook

deze verhalen